Kolej linowo-terenowa na Górę Parkową
Opis:
Na fali entuzjazmu, po sukcesie technicznym, organizacyjnym i finansowym kolei linowej na Kasprowy Wiech, działacze Ligi Popierania Turystyki z wiceministrem komunikacji Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarządem Miasta Krynica, władzami uzdrowiska i Ministerstwem Komunikacji 10 września 1936 r. utworzyły spółkę z o.o. „Kolej Górska w Krynicy”, która podjęła się zrealizowania wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 625.000 zł. Kolej oddano do użytku 19 grudnia 1937 r., a otwarcia dokonał inicjator przedsięwzięcia – inż. Aleksander Bobkowski. Do chwili wybuchu wojny z nowej inwestycji skorzystało ponad 150.000 osób.
Od kilkudziesięciu lat w większości miejscowości górskich koleje linowe stanowią jedną z głównych atrakcji, a zarazem umożliwiają, a co najmniej – ułatwiają uprawianie sportów zimowych i turystyki. Dla wielu osób stanowią atrakcję samą w sobie, bo łączą nietrudne pokonywane wysokości z miłym spędzaniem czasu na szczycie, gdzie zwykle poza punktami widokowymi do dyspozycji gości są restauracje i miejsca zabaw dla dzieci. Zresztą sam przejazd koleją linową, choć zwykle trwa dość krótko, stanowi świetną rozrywkę. Stąd też miasta turystyczne, dysponujące kolejami linowymi, są dla gości atrakcyjniejsze niż te, które jeszcze ich nie mają. Krynica od prawie 79 lat korzysta z kolei na Górę Parkową i jej historia dowodzi jak bardzo srebrne wagoniki stały się częścią tej pięknej tradycji, dzięki której beskidzkie uzdrowisko co roku przyciąga setki tysięcy gości.